Nieuport 28 (N128CX)

Gebouwd door Robertson Wooldridge

Midden 1917 moest de Franse constructeur Nieuport het over een totaal andere boeg gooien, wilde hij met competitieve toestellen op de markt blijven komen.
Voor de Nieuport 28 werd een Gnome type 9N Monosoupape-motor van 170pk gekozen. Verder werd het vleugeloppervlak opmerkelijk groter. De klassiek V-vormige vleugelstruts werden vervangen door parallel geplaatste steunen.
De toenmalige Aviation Militaire Française plaatste een bestelling voor de Nieuport 28 maar verkoos uiteindelijk de Spad XIII. De vliegkwaliteiten van de Nieuport 28 werden als minderwaardig ten opzichte van die van de Spad gezien.
De Nieuport 28 kwam wel in operationele dienst bij de American Expeditionary Force. Zij kochten in totaal 287 Nieuport 28's. Het was een zeer wendbaar toestel met een goed klimvermogen en redelijke snelheid. Later vervingen echter ook de Amerikanen hun Nieuports door Spads. Daarmee verdwenen de producten van Nieuport definitief op de achtergrond.
Na de oorlog bracht men een groot aantal Nieuport 28's naar de USA waar de militairen ze verder gebruikten als trainer.


 
 
 
 

Last update : 26.08.2017 11:37

Copyright 2017 Stampe en Vertongen Museum - Internationale Luchthaven Antwerpen - België